Muziek in de kerk

Muziek is een mooi iets: het laat ons schoonheid ervaren, en geeft daarmee een hint naar het bestaan van God. Tegelijk zorgt het voor verbinding. Wanneer een groep mensen gezamenlijk een muziekstuk beluisterd, zijn zij verbonden met elkaar, met de uitvoerder en met de componist.

Onze cantor-organist Hans van Haeften heeft filmpjes gemaakt van muzikale toegiften ter afsluiting van kerkdiensten.

U kunt nu thuis ook genieten van prachtig orgelspel

Klik op de foto om de video te openen.

HvH improvisatie psalm 48Een improvisatie over psalm 48. De psalmmelodie komt op verschillende manieren terug in deze improvisatie in Barokstijl.

HvH Bach prelude en fuga in E

Prelude en Fuga in E klein van Johann Sebastian Bach. Het is een groots opgezette prelude, dramatische akkoorden die je bij de keel grijpen. Dit wordt gevolgd door één van de langste fuga's die Bach gecomponeerd heeft. In het thema worden bijna alle tonen van het octaaf gebruikt, waardoor het al wat modern aandoet. Dit thema komt tijdens het stuk steeds terug in de verschillende stemmen in de handen, en in het pedaal.