Groene kerk

Groene Kerk

Wat is dat, een Groene Kerk?
  |  Wie zijn wij?  |  Wat hebben wij tot nu toe gedaan?  |  Wat zijn onze plannen?  | Artikelen |  Belangrijke contacten   Contact

Wat is dat, een Groene Kerk?

Overal in de wereld en zeker ook binnen de kerken ontstaat er een groeiende bezorgdheid over de klimaatverandering, de steeds ernstiger wordende gevolgen ervan en de invloed van hoe wij leven daarop.
Enkele voorbeelden van de gevolgen zijn: ongekende overstromingen, bosbranden, afsmeltend ijskappen, grotere droogtes, stijgende zeespiegel, zwaardere orkanen, etc.

De PKN heeft daarom, samen met Tearfund de beweging GroeneKerken opgezet.
Zij schrijven op hun website (www.groenekerken.nl) :

GroeneKerken is in 2011 opgestart door Kerk in Actie (van de PKN) en Tearfund en is een gezamenlijk initiatief van beide organisaties en van Maatschappij van Welstand (sinds 2020).

Deze drie dragers van GroeneKerken ervaren dat geloof en verduurzaming alles met elkaar te maken hebben. We brengen ons geloof in de praktijk door invulling te geven aan de Bijbelse opdracht van goed en recht doen omwille van de naaste en de God die alles schiep. Geïnspireerd door Jezus Christus willen we handen en voeten geven aan rentmeesterschap en het Koninkrijk van God zichtbaar maken.

Per april 2022 hebben zich ruin 360 kerken bij de beweging aangesloten, waaronder onze Vredeskerk.

Wie zijn wij?
Een viertal leden van de Vredeskerk heeft in 2011 het initiatief genomen om binnen de Vredeskerk meer aandacht te vragen voor deze ontwikkelingen en om geschikte activiteiten voor te stellen voor ons als persoon en als Vredeskerk.

De Werkgroep Groene Kerk bestaat momenteel uit:

Akke Tolsma
Gerrit Brunink
Gerrit van de Veen
Gert van Rees
Johan van der Kamp
Karina Hubert
Pieter Huiser
Wilma de Wolf

Wij komen graag in contact met mensen die met ons mee willen denken en doen.

Wat hebben wij tot nu toe gedaan?

* de Kerkenraad benaderd over deelname GroeneKerken
* onderzoek naar mogelijkheid zonnepanelen en groene platte daken
* bloemenstrook langs de beek
* regenopvang in regenton