Komende diensten/activiteiten

Woensdag 24 April 2024, 20:00
Hits : 28
Contact Gerrit van de Veen

Duurzaamheid en toekomstbestendigheid zijn thema’s die we steeds vaker tegenkomen in beleidsstukken van de overheid. Ook binnen de watersector zijn deze thema’s niet nieuw. Waterschappen weten als geen ander hoe zij moeten anticiperen op lange termijn scenario’s, bijvoorbeeld op het gebied van waterveiligheid. Toch komt ook de watersector voor nieuwe uitdagingen te staan. Technische maatregelen lopen tegen de grenzen aan van het natuurlijk systeem. Steeds vaker moeten we kijken naar ons gedrag en slimme oplossingen in de ruimtelijke ordening. Door de gevolgen van klimaatverandering en de bredere maatschappelijke aandacht voor duurzaamheid, zien we ook de rolopvatting en positie van het waterschap in beweging is gekomen. Welke veranderingen vinden er plaats en hoe ziet het waterschap van de toekomst eruit?

Paul Bronkhorst werkt als beleidsmedewerker bij Waterschap Vallei en Veluwe en komt vertellen over de rol van het waterschap binnen het duurzaamheidsdebat. Paul begint met een introductie over zijn functie binnen het waterschap. Vervolgens vertelt hij over de geschiedenis en het ontstaan van de huidige waterschappen in Nederland. Hoe zijn de waterschappen tot stand gekomen? Hoe zijn de hedendaagse waterschappen georganiseerd en wat zijn haar belangrijkste taken, nu en in de toekomst? Vervolgens wordt ingezoomd naar het beheergebied van Waterschap Vallei en Veluwe, de omgeving van de Gelderse Vallei, regio Eemland en het grondgebied van Gemeente Nijkerk.

De leidraad van het verhaal zal worden gegeven vanuit de Blauwe Omgevingsvisie Vallei en Veluwe 2050 (BOVI2050). De BOVI is een strategisch document dat zich richt op het duurzaam omgaan met water in het gebied van Vallei en Veluwe en gaat uit van een integrale benadering van het watersysteem. De visie draagt bij aan een klimaatbestendige en toekomstbestendige inrichting van het gebied. Aan de hand van een aantal concrete voorbeelden laat Paul zien hoe het waterschap nu al op geheel nieuwe wijze koerst naar een duurzaam en toekomstbestendig watersysteem.

Tijdens de lezing zal er ruimte zijn voor vragen. Aan het eind van de lezing gaan we in gesprek en is er tijd ingelast voor discussie.

Datum 24 april, zaal Vredeskerk achterzijde, Van Reenenpark 23, aanvang 20.00 uur. Toegang gratis. Aanmelden niet verplicht, wel wenselijk: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Locatie Vredeskerk